Każdy producent samochodu określa specyfikację oleju silnikowego dla konkretnego modelu samochodu, podaje również zalecany termin wymiany płynu oraz potrzebną do wymiany objętość. Te zalecenia należy mieć na uwadze jako pierwsze, nie oznacza to jednak, że nie jest możliwa jego częstsza wymiana, dlatego warto skonsultować się z zaufanym specjalistą w Autoryzowanym Serwisie grupy Volkswagen, który oprócz wspomnianych zaleceń, weźmie również pod uwagę poniższe aspekty:
Na szybką degradację oleju silnikowego najbardziej narażeni są kierowcy poruszający się samochodami po mieście. Wynika to przede wszystkim z częstego przyspieszania i hamowania oraz częstych rozruchów silnika. Kierowca użytkujący pojazd w takim trybie powinien w sposób szczególny zatroszczyć się o regularną wymianę oleju, gdyż ryzyko uszkodzenia silnika jest w tym przypadku zdecydowanie większe. Nie zmienia to faktu, że również kierowcy długodystansowi powinni taki termin wymiany oleju silnikowego mieć na uwadze.
Głównymi zadaniami oleju silnikowego są przede wszystkim:
Terminowa wymiana oleju odgrywa więc bardzo ważną rolę, ma bowiem wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej, o czym każdy właściciel pojazdu powinien pamiętać.
Konsekwencje jazdy na zużytym oleju mogą być naprawdę różne. W żadnym przypadku nie można ich bagatelizować i kiedy niezbędna jest wymiana – konieczne jest natychmiastowe działanie. Co może spowodować jazda na przepracowanym oleju? Jakie są skutki lekceważenia terminu wymiany?
1. Obrócenie się panewek korbowodowych
Przyczyną jest ograniczone smarowanie lub jego brak. Przez to rośnie tarcie, a obrócenie się panewek jest tego konsekwencją. Należy pilnować wymiany oleju i monitorować czy poziom jest właściwy.
2. Zatkanie się smoka olejowego
Bardzo często pojawiającą się przypadłością jest zatkanie się smoka olejowego. Co się w związku z tym dzieje? Olej przepracowany zbiera się na dnie miski w postaci olejowej, niezwykle gęstej mazi, co dalej powoduje zanieczyszczenie układu tłoczenia, czego konsekwencją jest właśnie zatkany smok olejowy i filtry oleju. Taki stan może doprowadzić również do obrócenia się panewek korbowodowych, przyspieszonego zużycia innych elementów silnika, zatarcie turbosprężarki oraz przegrzania silnika.
3. Zużycie turbosprężarki
Ogromnym problem związanym z zużytym olejem jest uszkodzony wirnik. To właśnie tam następuje wytarcie bieżni wałka turbosprężarki, a tak zużyte łożysko przestaje spełniać dobrze swoją funkcję. Konsekwencją jest zużycie pozostałych komponentów. Musimy pamiętać, że wirnik turbosprężarki obraca się z bardzo wysoką prędkością obrotową. Może dojść do zatarcia turbiny w wyniku zatkania się kanalików smarowania
4. Uszkodzenie silnika i jego elementów składowych
Uszkodzenie silnika wywołane jest najczęściej brakiem lub niewłaściwym smarowaniem. Olej silnikowy musi bowiem mieć odpowiednią lepkość. Oznaką starzenia jest wzrost lepkości oleju. W przypadku rozrzedzenia oleju paliwem lepkość może się obniżyć. Przy obniżonej lepkości może dojść do zerwania filmu olejowego, jaki znajduje się między cylindrem, a tłokiem. Następuje wzrost temperatury, który w końcowym etapie doprowadza do zatarcia silnika.
Terminowa wymiana oraz utrzymywanie odpowiedniego poziomu oleju silnikowego umożliwiają bezproblemową eksploatację i pozwalają uniknąć dodatkowych kosztów, niejednokrotnie bardzo wysokich. Wraz z upływem czasu eksploatowany olej się zużywa i traci swoje właściwości, generowanym przebiegiem, jak i wyżej omawianymi czynnikami – olej, tracąc swoje właściwości, doprowadza do usterek. Pamiętaj o wymianie oleju oraz regularnym monitorowaniu jego właściwego poziomu.